Wieloletnie doświadczenie w stosowaniu różnego rodzaju membran paroprzepuszczalnych pozwoliło firmie Demar opracować dwa różne systemy stosowania membran: STX oraz LTX.
W zależności od rodzaju i konstrukcji obuwia, rodzaju podszewki czy nawet rodzaju spodu konstruktorzy firmy Demar decydują, który z systemów LTX czy STX będzie optymalny i odpowiedni dla danego modelu.
Oba rozwiązania stanowią idealny balans pomiędzy wodoodpornością a paroprzepuszczalnością membrany. Niezależnie od zastosowanego systemu membran (STX czy LTX) użytkownik może być pewien, że but DEMAR będzie wodoodporny i oddychający.
Aby obuwie było w pełni wodoodporne a zarazem oddychające (paroprzepuszczalne) musi być wyposażone w membranę. Na rynku nie ma skór wodoszczelnych, a jedynie skóry o ograniczonej wodoodporności. Użycie w butach nawet tych najlepszych nie daje gwarancji, że po kilku godzinach chodzenia w mokrym terenie buty nie przemokną. Gwarancją wodoszczelności i oddychalności obuwia jest właśnie membrana.
Membrana skarpetowa STX to laminat membrany i podszewki, z którego szyje się element o kształcie skarpety, który następnie wkłada się do wnętrza buta i tam wszywa. Membrana STX zapewnia wodoszczelność tylko wówczas kiedy jest dokładnie uszyta a jej szwy są w 100% dodatkowo zlaminowane (uszczelnione) specjalną taśmą. Taki system sprawdza się w konstrukcji większości butów i znacznie różni się od systemu LTX.
System STX zastosowano w modelach: DEFENDER, TRAPER X, TRAPER X PRO
Zalety systemu STX
Wady systemu STX
Dane techniczne systemu STX:
*Badania na podstawie aktualnych norm dotyczących wodoodporności obuwia na wodę i paroprzepuszczalności membrany (PN-EN ISO 20344:2012) oraz wodoszczelności membran (PN-EN 20811)
System LTX różni się od tradycyjnych membran skarpetowych. Dzięki zastosowaniu innowacyjnej technologii membranowania system LTX ma nieco inne właściwości wodoszczelne niż membrany skarpetowe. W tej technologii nie używa się maszyn do szycia, nie ma żadnych szwów przez które może przenikać woda.
Dzięki maszynie do laminowania 3D cały proces umieszczenia membrany w bucie trwa kilkanaście sekund. Pod wpływem powietrza i wysokiej temperatury membrana jest "wprasowana termicznie" na skórę od wewnętrznej strony cholewki. Dzięki temu cholewka jest całkowicie wodoszczelna a woda, nawet po przeniknięciu skóry nie dostaje się do wewnątrz buta.
Sposób aplikacji membrany ma znaczący wpływ na wagę buta po nasiąknięciu wodą. Membrana skarpetowa (system STX) to nic innego jak but z wszytą do środka skarpetą z membrany. Pomiędzy wierzchem buta a membraną znajdują się z reguły wypełnienia z gąbki obuwniczej, podszewkę materiałową lub skórzaną i na to wszystko dodatkowo wszytą skarpetę z membraną. Podczas użytkowania obuwia w trudnych warunkach, po pewnym czasie, nawet najlepsza wierzchnia skóra wodoodporna w końcu traci własności wodoodporne, a woda dostaje się do środka buta. Nasiąkają po kolei materiały użyte w podszewce. Woda wypełnia wnętrze buta, gromadzi się w gąbkach i dociera do skarpety z membrany. Tutaj zazwyczaj, jeśli oczywiście skarpeta membranowa jest dobrze uszyta i zabezpieczona, wędrówka wody w bucie się kończy. Stopa pozostaje sucha choć w bucie jest woda, która zwiększa wagę buta oraz ogranicza oddychanie.
W Systemie LTX wygląda to nieco inaczej. Do zewnętrznej skóry w cholewce, na jej wewnętrznej stronie, jest wprasowana termicznie bezszwowa membrana blokująca wodę, a dopiero za nią znajdują się pozostałe elementy tj. materiały wewnętrzne, gąbki obuwnicze i materiały podszewkowe. Podczas użytkowania w mokrym terenie woda, która po jakimś czasie "upora" się z wodoodporną skórą, trafia od razu na barierę nie do przejścia – membranę LTX. Dzięki temu wszystkie materiały wewnątrz buta oraz stopa pozostają suche, a but tylko nieznacznie i nieodczuwalnie zwiększa swoją wagę. Ponadto wysuszenie buta z membraną LTX trwa dużo krócej, gdyż suszenia wymaga jedynie wierzchnia warstwa skóry.
System LTX zastosowano w modelach: ALPY GTX, TIROL DELUXE, DEFENDER PRO, TREK M6, TRAPER 2, MARKUS X, WALD, WALD PRO
Zalety LTX:
Wady LTX:
Dane techniczne systemu LTX:
*Badania na podstawie aktualnych norm dotyczących wodoodporności obuwia na wodę i paroprzepuszczalności membrany (PN-EN ISO 20344:2012) oraz wodoszczelności membran (PN-EN 20811)